Managementul financiar este considerat o parte componentă al managementului general în cadrul entității, funcțiile căruia pot fi delegate unui departament separat. Astfel, toate aspectele cu referire la analiză, previziune și control al finanțelor vor fi gestionate de acest departament, iar o gestiune eficientă în acest context presupune în primul rând o setare corectă și adecvată a atribuțiilor personalului implicat pentru a asigura: profesionalism, corectitudine, promptitudine și desigur un control eficient.
Către cine deleghezi managementul financiar?
Pornind de la ideea că sarcina de bază al unui management financiar eficient constă în protejarea investițiilor și creșterea valorii entității, investitorii sunt cei care deleghează această importantă funcție organelor administrative ale companiei. Administratorul este cel care poartă răspunderea pentru asigurarea unei gestiuni eficiente a companiei, inclusiv și a managementului financiar.
Pentru companiile de talie medie și mare este recomandabil ca atribuțiile managementului financiar să fie delegate unei persoane – directorului financiar. El este persoana cheie care gestionează cu finanțele entității, optimizează utilizarea resurselor acesteia și are ca scop obținerea beneficiilor maxime pe rezultat financiar, asigurând un control riguros al îndeplinirii bugetelor prin prisma respectării cerințelor specifice aferent expunerii la riscuri cum ar fi cel de lichiditate, de credit sau valutar.
În entitățile de talie mică sau pentru start-up-uri acest proces este o provocare în condițiile în care resursele și personalul sunt limitate. Din acest punct de vedere rolul de gestionar financiar deseori este delegat contabilității în persoana contabilului șef. Este oare corectă o asemenea abordare?
Care sunt erorile care demonstrează o gestiune financiară defectuoasă?
Manipularea greșită a banilor
Antreprenorul crede că banii companiei sunt proprietatea sa. Acest lucru este caracteristic în special în companiile mici. Această abordare este una greșită, deoarece compania există conform legilor pieței, iar banii care sunt în contul companiei ca și plată în avans pentru un proiect, încă nici nu îi aparțin. Până la finalizarea lucrării și încheierea proiectului prin acte confirmative, această sumă reprezintă banii contrapărții care sunt stocați în cont.
O altă nuanță este întrebarea perpetuă: ce parte din banii afacerii trebuie pusă în circulație și care ar fi %-ul de pus deoparte pentru a reduce posibilul decalaj de numerar și ar putea fi ridicat din afacere pentru nevoi personale fără a aduce impact negativ companiei. Pentru a evita aceste întrebări, este necesar să se calculeze corect profiturile, să se planifice cheltuielile iar politica de dividende să fie rațional balansată și prudentă.
Calculul greșit al profitului
Dacă compania calculează profitul în numerar sau deduce cheltuielile din venituri și consideră suma primită drept profit, o face greșit. Diferența dintre venituri și cheltuieli este profitul contabil care diferă esențial de profitul financiar. Confuzii de acest tip duc la concluzii eronate despre eficiența afacerii și generează o viziune nejustificat de optimistă asupra stării lucrurilor în companie.
Stabilirea incorectă a obiectivelor și lipsa unui plan
Unii lideri nu planifică deloc dezvoltarea companiei sau își stabilesc obiectivele incorect. Dacă un antreprenor nu are o înțelegere clară a acțiunilor în următorul an sau doi, în trei ani, în cinci ani, câți bani vor fi necesari pentru aceasta și cum pot fi obținuți – afacerile nu se vor dezvolta. Un obiectiv formulat fără cifre și termeni specifici, bazându-vă pe principiul „cu cât mai multe câștiguri, cu atât mai bine”, nu va putea conduce compania spre o creștere sănătoasă.
Pentru ca planul antreprenorial să fie realizat cu un succes de cel puțin 80-90%, este foarte necesar ca acesta să fie elaborat corect, având la bază un model financiar cu diferite scenarii, o setare detaliată a bugetului, stabilire de termeni (deadline) și persoane responsabile de implementare a activităților și monitorizare permanentă a implementării planului de acțiuni.
Concepții greșite despre relația directă dintre vânzări și profit
La prima vedere, legătura dintre ele este cea mai simplă: cu cât mai multe vânzări, cu atât mai mare va fi profitul. Deseori antreprenorii ignoră faptul că costurile generale cresc odată cu vânzările. Drept urmare, în loc de profit, puteți obține o pierdere dacă antreprenorul nu calculează în avans cum va afecta profitul creșterea cifrei de afaceri și dacă are suficienți bani sau cash flow pentru a asigura o asemenea dinamică. Sunt șanse ca creșterea vânzărilor să ducă la o astfel de creștere a costurilor, încât compania să devină neprofitabilă sau chiar insolvabilă.
Concluzie
Delegarea activităților de management financiar reprezintă un proces cu adevărat important pentru o companie. Acesta este aspectul unde compania pur și simplu nu poate da greș. Există metode și instrumente de gestiune financiară care de-a lungul timpului și-au demonstrat eficiența. Analiza situațiilor financiare, previziunea cash flow-ului, influența factorilor asupra indicatorilor de eficiență și rentabilitate – sunt doar cele mai elementare și esențiale practici ce țin de domeniul gestiunii și controlului financiar în companie.
În cazul în care ai nevoie de suport profesionist bazat pe expertiză, trainingurile sau consultanța oferită de Vioser reprezintă o opțiune perfectă pentru tine. Împărtășim cu drag experiența noastră și te susținem în activitatea ta de business!