Cine trebuie să gestioneze finanțele în cadrul companiei și care sunt erorile frecvente în gestiunea financiară?

Managementul financiar este considerat o parte componentă al managementului general în cadrul entității, funcțiile căruia pot fi delegate unui departament separat. Astfel, toate aspectele cu referire la analiză, previziune și control al finanțelor vor fi gestionate de acest departament, iar o gestiune eficientă în acest context presupune în primul rând o setare corectă și adecvată a atribuțiilor personalului implicat pentru a asigura: profesionalism, corectitudine, promptitudine și desigur un control eficient.

Către cine deleghezi managementul financiar?

Pornind de la ideea că sarcina de bază al unui management financiar eficient constă în protejarea investițiilor și creșterea valorii entității, investitorii sunt cei care deleghează această importantă funcție organelor administrative ale companiei. Administratorul este cel care poartă răspunderea pentru asigurarea unei gestiuni eficiente a companiei, inclusiv și a  managementului financiar.

Pentru companiile de talie medie și mare este recomandabil ca atribuțiile  managementului financiar să fie delegate unei persoane – directorului financiar. El este persoana cheie care gestionează cu finanțele entității, optimizează utilizarea resurselor acesteia și are ca scop obținerea beneficiilor maxime pe rezultat financiar, asigurând un control riguros al îndeplinirii bugetelor prin prisma respectării cerințelor specifice aferent expunerii la riscuri cum ar fi cel de lichiditate, de credit sau valutar.

În entitățile de talie mică sau pentru start-up-uri acest proces este o provocare în condițiile în care resursele și personalul sunt limitate. Din acest punct de vedere rolul de gestionar financiar deseori este delegat contabilității în persoana contabilului șef. Este oare corectă o asemenea abordare?

Care sunt erorile care demonstrează o gestiune financiară defectuoasă?

Manipularea greșită a banilor

Antreprenorul crede că banii companiei sunt proprietatea sa. Acest lucru este caracteristic în special în companiile mici. Această abordare este una greșită, deoarece compania există conform legilor pieței, iar banii care sunt în contul companiei ca și plată în avans pentru un proiect, încă nici nu îi aparțin. Până la finalizarea lucrării și încheierea proiectului prin acte confirmative, această sumă reprezintă banii contrapărții care sunt stocați în cont.

O altă nuanță este întrebarea perpetuă: ce parte din banii afacerii trebuie pusă în circulație și care ar fi %-ul de pus deoparte pentru a reduce posibilul decalaj de numerar și ar putea fi ridicat din afacere pentru nevoi personale fără a aduce impact negativ companiei. Pentru a evita aceste întrebări, este necesar să se calculeze corect profiturile, să se planifice cheltuielile iar politica de dividende să fie rațional balansată și prudentă.

Calculul greșit al profitului

Dacă compania calculează profitul în numerar sau deduce cheltuielile din venituri și consideră suma primită drept profit, o face greșit. Diferența dintre venituri și cheltuieli este profitul contabil care diferă esențial de profitul financiar. Confuzii de acest tip duc la concluzii eronate despre eficiența afacerii și generează o viziune nejustificat de optimistă asupra stării lucrurilor în companie.

Stabilirea incorectă a obiectivelor și lipsa unui plan

Unii lideri nu planifică deloc dezvoltarea companiei sau își stabilesc obiectivele incorect. Dacă un antreprenor nu are o înțelegere clară a acțiunilor în următorul an sau doi, în trei ani, în cinci ani, câți bani vor fi necesari pentru aceasta și cum pot fi obținuți – afacerile nu se vor dezvolta. Un obiectiv formulat fără cifre și termeni specifici, bazându-vă pe principiul „cu cât mai multe câștiguri, cu atât mai bine”, nu va putea conduce compania spre o creștere sănătoasă.

Pentru ca planul antreprenorial să fie realizat cu un succes de cel puțin 80-90%, este foarte necesar ca acesta să fie elaborat corect, având la bază un model financiar cu diferite scenarii, o setare detaliată a bugetului, stabilire de termeni (deadline) și persoane responsabile de implementare a activităților și monitorizare permanentă a implementării planului de acțiuni.

Concepții greșite despre relația directă dintre vânzări și profit

La prima vedere, legătura dintre ele este cea mai simplă: cu cât mai multe vânzări, cu atât mai mare va fi profitul. Deseori antreprenorii ignoră faptul că costurile generale cresc odată cu vânzările. Drept urmare, în loc de profit, puteți obține o pierdere dacă antreprenorul nu calculează în avans cum va afecta profitul creșterea cifrei de afaceri și dacă are suficienți bani sau cash flow pentru a asigura o asemenea dinamică. Sunt șanse ca creșterea vânzărilor să ducă la o astfel de creștere a costurilor, încât compania să devină neprofitabilă sau chiar insolvabilă.

Concluzie

Delegarea activităților de management financiar reprezintă un proces cu adevărat important pentru o companie. Acesta este aspectul unde compania pur și simplu nu poate da greș. Există metode și instrumente de gestiune financiară care de-a lungul timpului și-au demonstrat eficiența. Analiza situațiilor financiare, previziunea cash flow-ului, influența factorilor asupra indicatorilor de eficiență și rentabilitate – sunt doar cele mai elementare și esențiale practici ce țin de domeniul gestiunii și controlului financiar în companie.

În cazul în care ai nevoie de suport profesionist bazat pe expertiză, trainingurile sau consultanța oferită de Vioser reprezintă o opțiune perfectă pentru tine. Împărtășim cu drag experiența noastră și te susținem în activitatea ta de business!

Share:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp

Lasă un comentariu

Înregistrare la training

Prețurile de transfer: noi reglementări metodologice și de raportare fiscală

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Imobilizari corporale și necorporale. Amortizarea in scopuri fiscale

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aplicarea legislației muncii în entitățile din Republica Moldova: Concedierea. Indemnizații. Concedii. State de Personal. Controlul Public și Sindical. Sancțiuni.Probleme și Dificultăți.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Rapoarte specifice și impozitarea Rezidenților Parcului IT

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Protectia datelor cu caracter personal

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Achiziții Publice de Valoare Mică

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Remunerarea salariaților în sectorul bugetar

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Contribuții de asigurări sociale. Modul și condițiile de acordare corectă a garanțiilor și compensațiilor salariaților din cadrul entității.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Închiderea anului fiscal în ONC

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aspecte contabile și fiscale în domeniul comerțului interior și exteriorr

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Închiderea anului fiscal și managementul financiar

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Politici Contabile în Agricultură

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Noile reglementări contabile la închiderea anului fiscal

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

VEN 12 - Declarația impozitului pe venit. Studii de caz

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Acest site folosește cookie-uri pentru a vă asigura că aveți cea mai bună experiență pe site-ul nostru.

Înregistrare la training

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Contabilitatea Costurilor și Subvenționarea în Agricultură

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Sinteza modificărilor și completărilor a Normelor contabile în sistemul bugetar pentru perioada 2022-2023

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Scrierea de proiecte în ONC-uri. Elaborarea cererii de finanțare pas cu pas

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Noutăți și modificări în Legislația Muncii aferent perioadei 2023-2024

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Elaborarea și scrierea proiectelor de dezvoltare rurală/locală cu Finanțare Europeană

*Descarca cont de plata:

TREND - 1,752 MDL
PREMIUM - 2,190 MDL

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aspecte specifice în Legislația Muncii și Asigurări Sociale

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Raporturile de muncă și salarizarea în cadrul Organizațiilor Necomerciale din Republica Moldova

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Modul de întocmire a situațiilor financiare consolidate în baza unui studiu de caz convențional

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Elaborarea și scrierea proiectelor de dezvoltare rurală/locală cu Finanțare Europeană

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Salarizarea și gestiunea resurselor umane în instituțiile bugetare și instituțiile publice

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Raportarea financiară în sectorul bugetar

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Contabilitatea Costurilor de producţie. Calculaţia costului produselor și serviciilor.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Închiderea anului financiar 2023.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Schimbarea conducătorului și contabilului-șef al întreprinderii: aspecte juridice, contabile, fiscale

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Inventarierea activelor și pasivelor. Casarea mijloacelor fixe.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aplicarea procedurii administrative de către instituțiile publice și autorități

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Rapoartele fiscale ale contribuabilului. Modalități de calcul și declarare. Studii de caz.

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aplicarea Codului Muncii în Republica Moldova

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Aplicarea legislației muncii în condițiile fenomenelor de criză. Probleme, dificultăți, comentarii, soluții

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate

Înregistrare la training

Elaborarea unui business plan de succes

* Apăsând butonul Aplică acum sunteți de acord cu Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal, Termeni și Condiții și Politica de confidențialitate