În situații de crize economice, este important să continuați să monitorizați și să analizați fluxurile de numerar. Este foarte recomandabil să întreprindeți operativ următoarele acțiuni:
Ajustați continuu planurile financiare
Un antreprenor ar trebui să ia în considerare mai multe scenarii pentru o eventuală desfășurare a evenimentelor, care ar avea impact nefast asupra situației și poziției financiare. Mai ales în situații de criză, planurile și bugetele trebuie revizuite cât mai frecvent și nu ne putem baza pe efectivul obținut anterior sau pe metodele abordate și utilizate în situații obișnuite. Este imperios necesar de a face unele scenarii de stres la situații extreme pentru a analiza elasticitatea și comportamentul companiei în situații dificile, să calculați ce se va întâmpla în cazul unei anumite opțiuni și să dezvoltați un plan specific pentru fiecare dintre cazuri. Doar testând și anticipând lucrurile aveți șansa de a supraviețui.
Creați fonduri sau rezerve
Dacă afacerea nu are încă rezerve, atunci este timpul oportun să începeți crearea acestora. Este o modalitate de imobilizare a resurselor disponibile pentru a face față unor eventuale scenarii nefaste. Fondurile de rezervă asigură o autonomie financiară și/sau de cash flow. Crearea de rezerve este o strategie de planificare a fondurilor conform destinațiilor de utilizare și accelerează sau impulsionează acumularea de noi fonduri în caz când acestea efectiv se epuizează.
Analizați minuțios costurile optimizându-le la maxim posibil
De foarte multe ori în timpul unei crize, antreprenorii sunt panicați, încercând astfel să reducă costurile cu orice preț. Totuși, în locul mișcărilor bruște sub influența emoțiilor, este mai benefic și oportun să le revizuiți și analizați cu atenție. Într-o perioadă în care veniturile sunt în scădere, așa-numitele costuri fixe devin dureroase – cele care rămân neschimbate atunci când veniturile scad (de exemplu, chiria, salariile angajaților, costurile administrative etc.). Pentru a supraviețui crizei financiare forțate, încercați să negociați cu contrapărțile, de exemplu, cu locatorul, referitor la o reducere sau o amânare a plății chiriei pentru perioada de criză, în special minimizați toate cheltuielile negeneratoare de profit, cum ar fi de exemplu cheltuielile administrative.
Analizați și refaceți unele business procese în companie
Este mult mai eficient ca unele activități din cadrul companiei să fie externalizate sau, dimpotrivă, să fie transferate in-house. De exemplu, pe măsură ce cererea scade, va fi mai eficient să utilizați un serviciu de curierat extern în loc să livrați independent mărfurile către clienți.
Amânați investițiile, cu excepția celor care sunt vitale sau care dau rezultate rapide. Acest lucru se aplică achiziției de echipamente de producere, echipamente de birou, dezvoltare de site-uri web și altele similare.
Utilizați oportunitățile oferite de criză. De exemplu beneficiați la maxim de reducerile existente, aplicați la granturi și subvenții de stat, formați parteneriate de afaceri și schimb de servicii, cooperați pentru a vă economisi resursele și a vă autogenera surplus sau rezerve de cash flow!
Nu panicați și acționați rațional
Nu luați acțiuni dure, luând în considerare fiecare pas în detaliu. Majoritatea antreprenorilor pe timp de criză iau decizii pripite. Fiți foarte atenți la costurile care creează valoare și valoare pentru client. Dacă un antreprenor prestează servicii de calitate, afacerea fiind construită pe bază de angajați bine pregătiți profesional, încercați să renunțați la reducerile de personal cheie. Anularea vacanțelor lungi pe cont propriu și a cheltuielilor care nu sunt strict necesare companiei ar putea ajuta semnificativ la menținerea afacerii cel puțin la nivelul de punct critic (zero) .
Acordați atenție costurilor de publicitate și marketing. Merită sau nu să abandonați complet publicitatea, sau ar fi oportun să se reconsidere costurile și eficacitatea fiecărui canal de promovare, astfel limitându-vă doar la cele mai profitabile.
Conștientizați că scăderea calității bunurilor sau serviciilor pot avea un impact negativ pe termen lung mult mai mare comparativ cu economiile aduse în criză. Acest lucru se aplică și costurilor de restabilire a proceselor de afaceri: poate fi mult mai costisitor să identificați, antrenați și să adaptați un nou proces decât să-l păstrați pe cel deja existent.
Concluzie
Criza este un scenariu imprevizibil dar în același timp și o oportunitate de a rezista și a riposta unor situații nestandarde, iar un management financiar eficient este cel care anticipează și pregătește compania de a se confrunta cu dezechilibre care afectează esențial starea economico-financiară a companiei. Cum eviți efectele crizei? Cum eviți deficitul de cash flow? Cum reușești să asiguri o autonomie financiară pe timp de criză? Cum eviți insolvabilitatea sau falimentul? Acestea și alte întrebări necesită răspunsuri corecte, profesioniste în contextul unei abordări sistemice, riguroase și competente. Experții de la Vioser vin cu soluții practice atât în cadrul trainingurilor ce țin de domeniul financiar, cât și la nivel de consultanță individuală!